5 FUNGSI UTAMA KALSIUM KEPADA TUBUH BADAN

by azszua03 on 24 March 2015

Sehari berapa gelas susu yang anda minum? Soalan yang biasa saya diajukan kepada orang ramai dan kebiasaanya jawapan yang saya terima pula ialah :

 “maksimum segelas jer, jarang sgt amik lebih…tupun pagi je semasa sarapan”

ataupun

“errr…saya tak minum susu,saya geli rasa nak muntah kalau minum…”

majoriti bagi jawapan camnih tau…ni bukan main2….adik beradik saya sendiri pun ramai yang tak minum susu, tapi pelik, sbb saya suka susu…cuma jarang dpt minum, sbb selalu lupa nak beli atau susah sbb susu xboleh simpan lama2 kan? tapi tahukah anda produk tenusu mengandungi kalsium yang paling tinggi berbanding pemakanan lain. Walau bagaimanapun produk2 tenusu ini seperti keju, yogurt dan susu terutamanya hanya membekalkan 30% kalsium harian kepada tubuh.sebagai contoh seorang dewasa memerlukan 1000mg kalsium sehari, tetapi kalsium yang diperolehi cuma lebih kurang 300mg sehari dengan produk tenusu tadi. Bayangkan jika tiada pengambilan susu dalam sehari?

kalsium, fungsi kalsium, ostematrix shaklee, kegunaan kalsium, tak minum susu, tulang kuat, gigi kuat, tulang rapuh, kejang, kaki kejang, degupan jantung, pembuluh darah, sistem saraf, kepentingan kalsium, susu dan kalsium
Susu minima 3 gelas sehari

Kepentingan kalsium untuk tubuh

Kalsium adalah mineral penting yg diperlukan oleh tubuh kita. Oleh kerana badan manusia tidak boleh menghasilkan sendiri kalsium, ia perlu diambil melalui pemakanan. Jom kita ambil tahu kepentingan kalsium untuk tubuh badan kita

1. Tulang dan gigi yang kuat.

99% kalsium yang diserap oleh badan setiap hari diterima dan disimpan di bahagian tulang dan gigi. Jadi, perlu memastikan tubuh mendapat mineral kalsium yang lengkap. Apabila berlaku proses perkhumuhan seperti pembuangan air kecil dan besar, perpeluhan, dan juga pemotongan rambut dan kuku, kalsium turut disingkirkan. Jika kalsium yg ‘disimpan’ pada tulang dan gigi sering digunakan sewaktu perkhumuhan, dan tiada penambahan kalsium baru, makan tulang dan gigi akan menjadi semakin rapuh. Jadi, anda pelu memastikan jumlah kalsium yang diambil lebih daripada jumlah yang disingkirkan. Nanti saya akan kongsikan jumlah keperluan kalsium mengikut peringkat usia.

2. Mengekalkan saiz pembuluh darah yang sihat

Kalsium juga diperlukan bagi mengekalkan saiz pembuluh darah yang sihat. saiz pembuluh darah yang sihat sgt penting bagi menyelakkan penyakit2 yang berkaitan atau peyakiit kardiovaskular seperti sakit jantung, stroke dan hypertensi.

kalsium, fungsi kalsium, ostematrix shaklee, kegunaan kalsium, tak minum susu, tulang kuat, gigi kuat, tulang rapuh, kejang, kaki kejang, degupan jantung, pembuluh darah, sistem saraf, kepentingan kalsium, susu dan kalsium

3. Menghantar isyarat kepada otak dan juga sistem saraf pusat

Kalsium adalah salah satu mineral yang diperlukan bagi menghantar impuls atau data ke otak selain zinc, dan lechitin. Mereka yang kekurangan kalsium kemungkinan akan menghadapi masalah pada sistem saraf pusat dengan lebih awal seperti parkinson, nyanyuk dan pelupa dan juga kebas2. Jika anda berada diusia muda tetapi sudah mendapat simptom2 seperti ni, tambahlah nutrisi dan mineral seperti kalsium, lechitin dan zinc.

4. Memastikan regulasi denyutan jantung.

Fungsi kalsium untuk meregulasikan denyutan jatung ini berkait rapat dengan fungsi kedua tadi iaitu mengekalkan saiz pembuluh darah yang sihat. Apabila  aliran sel2 darah melalui pembuluh darah dengan lancar, jantung juga akan berdegup dengan lebih relax dan sekata. Jadi, kalsium sgt penting untuk jantung anda juga.

5. Pengecutan dan pengembangan otot.

Pernah tak anda mengalami kekejangan otot ketika tidur atau lepas bangun dari tidur? Salah satu tips untuk mengelakkan kekejangan tersebut ialah dengan minum segelas susu sebelum tidur. Kenapa? Ya, sbb kalsium dari susu tersebut!. Satu lagi fungsi kalsium ialah membantu pengecutan dan pengembangan otot secara tidak langsung mengelakkan kekejangan. Jadi, kalsium membantu otot lebih rileks dan santai.

kalsium, fungsi kalsium, ostematrix shaklee, kegunaan kalsium, tak minum susu, tulang kuat, gigi kuat, tulang rapuh, kejang, kaki kejang, degupan jantung, pembuluh darah, sistem saraf, kepentingan kalsium, susu dan kalsium

Banyakkan fungsi mineral kalsium kepada tubuh badan kita? Jadi jagan culas membanyakkan pengambilan kalsium dalam menu harian. Jangan risau jika anda bukan penggemar susu, kerana anda juga boleh mengambil kalsium melalui pengambilan suplemen. Pastikan Suplemen yang anda ambil adalah semulajadi dan kadar kalsium yang diserap pada tahap yang tertinggi. Pastinya supplemen Shaklee, Ostematrix adalah sumber kalsium yang terbaik untuk anda. Kenapa? Entry akan datang saya akan terangkan keistimewan Ostematrix dari Shaklee.

Ilmu untuk dikongsi!
Pm atau wasap 0103223139

Your Trusted SID
Azmiah & Huzair
Hp: 010-3223139

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

CommentLuv badge

Previous post:

Next post: