RAWAT MASALAH TIROID DENGAN CEPAT DAN SEMULAJADI

by azszua03 on 17 October 2018

Assalamualaikum…

Hari ni saya nak bawakan testimoni terperinci tentang perjalanan Puan Norhasnida Mohamad Nayan rawat masalah tiroid beliau dengan suplemen semulajadi.  Semestinya suplemen dari Shaklee. Jom luangkan masa membaca cerita beliau.

“Saya, Norhasnida Mohamad Nayan atau lebih mesra dengan panggilan Nieda. Saya disahkan menghidap penyakit tiroid atau lebih tepat lagi hyperthyroid sejak tahun 1999.

Rawat masalah tiroid

Banyak komplikasi akibat penyakit hyperthyroid ni terpaksa saya tanggung sampai sekarang. Penyakit tiroid ni biasanya berpunca daripada keturunan dan ia akan kekal dengan kita seumur hidup. Cuma tahap keseriusan tu je boleh berbeza-beza. Kadang-kadang boleh jadi teruk dan kadang-kadang pesakit tiroid ni akan sihat seperti biasa.

Saya alami simptom hipertiroid iaitu masalah rambut yang sangat kronik dan terus botak, saya juga jadi sangat kurus akibat penurunan berat badan yang mendadak kerana ketidakstabilan hormon, muka nampak cengkung, period tak teratur dan selalu letih, bernafas sampai tercungap-cungap akibat degup jantung yang terlalu laju.

Pada peringkat awal dulu, saya memang tiada pilihan untuk rawat masalah tiroid  dan terpaksa bergantung sepenuhnya kepada ubat untuk tiroid dan ubat untuk stabilkan degupan jantung.

Bayangkan degup jantung saya melebihi 100 beat seminit dalam keadaan saya duduk saja tanpa buat apa-apa aktiviti! Kalau keadaan ni dibiarkan, saya mungkin akan mendapat kegagalan jantung sebab jantung bekerja lebih daripada yang sepatutnya.

Pada satu malam, saya ambil ubat untuk selsema sebab saya memang kena selsema teruk dah seminggu. 3 hari lepas kena selsema, saya batuk pulak. Bila dah batuk maka bermulalah episod nak kena asthma. Doktor bagi pulak ubat asthma. Sebelum tu kat klinik dah kena nebulizer dah. Ini kali pertama saya kena nebublizer semula selepas lebih kurang 3 tahun saya berjaya mengelak.

Lepas makan ubat-ubat tu, saya terus rasa menggigil. Jantung jadi laju… Allahuakhbar!. Ini lah masalah saya yang ada penyakit tiroid (hyperthyroid) ni. Penyakit tiroid ni banyak menjadikan hidup saya agak huru-hara.

Bila jantung jadi laju, badan gigil saya pun mulalah penat. So saya tidur awal malam tu. Pukul 5.00 pagi dah terbangun. Langsung tak boleh tidur sebab masih menggigil dan jantung masih laju. Tak selesa sungguh.

Rawat masalah Tiroid dengan suplemen

Saya terus ambil megadose Vivix & NutriFeron. Lebih kurang 30 minit lepas itu saya dah boleh rasa degup jantung saya semakin sekata dan normal semula.

Tapi apa yang saya nak kata ini adalah miracle dari Allah. Syukur sangat sebab saya pun dah tak perlu lagi bergantung hidup dengan ubat. Walaupun penyakit tiroid saya dah stabil tapi penyakit ini jenis yg kekal dengan kita seumur hidup tau. Sebab tu masih banyak hal berkaitan yang perlu dijaga rapi.

Penyakit ini boleh berulang bila-bila masa saja dan dia datang tanpa sebarang signal pun. Jadi ada beberapa pantang-larang yang perlu dipatuhi oleh orang yang menghidap penyakit tiroid macam saya ni sebenarnya.

Orang yang hyperthyroid macam saya ni, sistem imun kami sangatlah tipis dan rapuh. Masa saya mula-mula kena hyperthyroid ni dulu, sakit, demam, selsema tu memang jadi rutin lah. 2 atau 3 bulan sekali mesti kena. Itu belum termasuk dengan alahan yang macam-macam tu.

Alahan dengan seafood, alahan dengan cahaya matahari lah. Saya dulu tak boleh kena cahaya matahari lebih-lebih. Kalau kena, confirmed lepas tu mata saya akan jadi merah yg teruk dan bengkak sampaikan saya terpaksa dapatkan rawatan khas daripada pakar mata. Kalau makan seafood pulak habis gatal dan bibir jadi bengkak.

Kalau kena gigit serangga sikit pun saya boleh jadi bengkak-bengkak yang teruk sampai berminggu-minggu menanggung. Saya jadi super sensitive. Itulah yang saya tanggung bila disahkan menghidap hyperthyroid. Sistem pertahanan badan saya roboh. Askar-askar yg menjaga benteng semuanya tewas.

Tapi semuanya berubah, bila saya kenal Produk Shaklee, dan start amalkan suplemen. Vitamin C, B-Complex, Ostematrix, ESP & Vivix antara yang paling konsisten saya ambil.

Saya bersyukur sangat sebab kenal Shaklee. Kalau tidak, mungkin sampai ke hari ni saya bergantung hidup dengan ubat-ubatan. Ubat bukanlah tak bagus, tapi kalau saya ada pilihan yang lebih semulajadi, berkesan pula tu.

Saya juga pernah terpaksa jalani 4 kali pembedahan untuk buang breast lump. Setiap 2 tahun lump tu akan berulang dan setiap kali tu lah saya terpaksa lalui pembedahan untuk buang.

Ultrasound yang saya buat pada tahun 2014 menunjukkan masih banyak lagi ketulan yang berpotensi untuk menjadi lump tapi Alhamdulillah semuanya hilang kerana konsistant dengan produk Shaklee.

Sekarang saya dah rasa lebih sihat, bacaan TSH, T3 & T4 juga dah lama stabil, asthma pun dah jarang sangat menyerang, tiada lagi alahan kecuali pada habuk. Kepala yang dulunya botak pun dah dipenuhi dengan rambut semula.

Berat badan pun dah ideal. Tak lagi kurus kering macam dulu dan saya juga dah tak perlu keluar masuk bilik bedah untuk buang breast lump lagi.”

Begitulah tadi cerita Nieda bagaimana beliau melalui saat saat “bertemankan” penyakit tiroid dan bagaimana beliau berjaya menemui cara rawat masalah tiroid beliau.

KLIK SINI UNTUK DAPATKAN SUPLEMEN ANDA

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

CommentLuv badge

Previous post:

Next post: